Az autóipari, elektronikai, és FMCG vállalatok úgy vélik, az autonóm mobil robotok jelentős előnyökhöz képesek juttatni őket a költségek, biztonság és minőség tekintetében
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) piacvezetője, a Mobile Industrial Robots (MiR) kutatást végzett autóipari, elektronikai, FMCG és logisztikai (3PL) vállalatok* között, hogy képet kapjon a belső logisztikai folyamatok automatizálásával kapcsolatos attitűdökről. A MiR többek közt rákérdezett arra, hogy mikor jöhetne el az ideje az AMR-ek belső logisztikába való integrálásának, milyennek vélik a mobil robotok iparágra mért hatását, és, hogy mik a legnagyobb akadályok, amik az automatizáció növelésének útjában állnak.
„Az automatizálás új lehetőségeket teremt a biztonságosabb, tisztább és produktívabb munkakörülményekre. A vállalatok úgy tudnak globálisan versenyképesek maradni, ha időt takarítanak meg, csökkentik kiadásaikat, és hatékonyabban képesek választ nyújtani a vásárlói igényekre. A kutatás alátámasztja azt, amit az ügyfeleinktől hallunk vissza, azaz, hogy az autonóm mobil robotok rendkívül hatékonyan és gyorsan képesek automatizálni a belső szállítást” – mondja Jesper Sonne Thimsen, a Mobile Industrial Robots Közép- és Kelet-Európai régiójának értékesítési vezetője.
Az intralogisztika automatizálása AMR-ekkel – eljött az idő?
A tekintetben, hogy mikor jöhet el az AMR-ekkel integrált belső szállítási folyamatok ideje, az autóipari vállalatok a legoptimistábbak. Ezen iparágon belül a válaszadók 88 százaléka tervez autonóm mobil robotokat telepíteni az elkövetkező két év során. Az elektronikai iparban 25 százalék vallotta azt, hogy mindez egy éven belül megtörténhet, 35 százalék szerint egy-két év kell hozzá, míg harminc százalék választotta a három-öt év közti lehetőséget. Az FMCG szektorban pedig az alábbi eredmények születtek: 58 százalék szeretne két éven belül automatizálni, 21 százalék három-öt éven belül, hét százalék pedig majd csak öt év múlva. 14 százalékuk nem is gondolkodik AMR-ekben. A 3PL vállalatok közül 58 százalék jelölte meg a két éves periódust, és 42 százalék gondolja úgy, hogy három-öt év kell még mindehhez.
Üzleti érték
Az AMR-ek telepítése jelentős üzleti értékkel járhat. Az előnyök a munkaerő és a működési költségek optimalizálásától a megnövekedett termelékenységig, pontosságig és hatékonyságig terjedhetnek. Az autonóm mobil robotok telepítésében az autóipari vállalatok 64 százaléka lát potenciált a kiadások, a biztonság és a minőség tekintetében. 16 százalék szerint az AMR-ek segíthetnek versenyelőnyt kialakítani, emellett ugyanennyi válaszadó látja úgy, hogy járulékos fejlesztéseket is elhoznak.
Az FMCG iparágban tevékenykedő válaszadók 79 százaléka lát potenciált a kiadások, biztonság és minőség terén, illetve abban, hogy megnőhet a versenypiaci pozíció. Az elektronikaipari vállalatok 43 százaléka úgy véli, hogy az AMR-ek a jövőbeni növekedés egyik útját jelentik. Ugyanerre a meglátásra jutott a 3PL vállalatok negyede is.
A szakképzett személyzet hiánya
Az autóipari és logisztikai vállatok válaszadóinak több mint ötven százaléka jelezte, hogy a szakképzett munkaerő hiánya áll a további automatizációs terveik útjában. Ezt a problémát az elektronikai ipar képviselőinek 35 százaléka, az FMCG szektor képviselőinek pedig csaknem harminc százaléka jelölte meg. A válaszadók több mint fele az összes iparágban azt mondta, hogy az automatizációs befektetés megtérülése nem elég gyors. Az FMCG és elektronikai vállalatok mintegy negyven százaléka arra jutott, hogy folyamataik túl változékonyak vagy alacsony volumenűek az automatizáláshoz.
„Az AMR-hez hasonló új technológia telepítését gyakran műszaki vagy mérnöki befektetésnek tekintik. Ehelyett azonban egy eszköznek kellene tartani, ami a vállalkozás teljes egészén képes segíteni. Biztos vagyok abban, hogy az ügyfeleink – például a lengyel Whirlpool gyár, vagy a szlovákiai Visteon üzem – által megosztott tapasztalatok más vállalatok számára is segítenek felhívni a figyelmet arra, mekkora potenciál is rejlik az intralogisztika hatékony automatizálásában” – mondja Thimsen.